Myalgi

Förra vintern fick jag diagnosen Myalgi, inte fibromyalgi. Det betyder muskelsmärta och sitter inte vid fästerna eller lederna och uppkommer inte av ett slag eller skada. Jag har haft detta i några år men det var först förra vintern som diagnosen sattes. Det gör ont varje dag men är lindrigare på sommaren då det är varmt och för några veckor sen började det komma fram lite sakta men igår stod jag inte ut längre.
 
For till läkaren idag och spenderade två timmar på en hård stol. Jag hade ett ultimatum, sjukskrivning eller STARK värkmedicin för vanliga Panadol eller Burana funkar inte. Panacod tål inte magen och någon annan medicin jag fått förut hjälpte inte heller. Det finns en medicin som jag vet hjälper och det är Tramal. Eftersom den är beroendeframkallande så vill läkare inte skriva ut denna men f*n jag vill inte ha denna smärta längre. Till slut skrev han ut en förpackning som jag genast hämtade ut.
 
 


Kommentarer
Jessica Jezzz Drougge

Hjälpte det?
Själv tål jag inte tradolan-preparat (tramadol, tradolan, tramal osv), har just nu morfin men vill komma ner till att bara behöva citodon vid behov. Men då måste ju smärtorna ner en bra bit först :(

kram

Svar: Det gick inte så bra. Blev illamående och yr. Kommer inte att fortsätta med dom. :(
Ylva

2013-11-20 @ 20:57:41
URL: http://blogg.jezzz.se
Jessica Jezzz Drougge

Ok, ja jag tål ju inte dom...och det är just det där med illamåendet som jag reagerar på. Av bara en 50mg tablett (ej depot...de finns ju som depot eller vanliga) så mår jag illa och ligger o spyr i flera dagar efteråt... trots att jag tagit piller mot illamående.
Testa med tex åksjukepiller (postafen) eller åksjuketuggummi (Calma) om det hjälper. Om det inte hjälper, så KAN det vara smart och be om kodein-preparat istället, och då är det Citodon som är likvärdigt Tramal 50mg. Du ska dock INTE ta citodon och Alvedon samtidigt, eftersom citodon redan har Alvedon i sig ( citodon är en kombination av Alvedon och kodein. Kodein är det ämne som är lite starkare smärtstillande, ungefär lika starkt som Tramal 50mg.)
Eftersom det är olika ämnen i Tramal och Citodon, så reagerar man oftast väldigt olika på biverkningarna. Men smärtstillningen är liknande.

OBS... om man bara mår LITE illa eller är LITE yr, så kan jag trösta med att det går över när du tagit några dagar. Men då behöver det vara att man tar oftare än ett par ggr i månaden. Kroppen vänjer sig lite och då mår man mindre illa. Men man ska såklart inte pina sig igenom det ifall man mår riktigt dåligt, då är det bättre att byta.

Kram

Svar: Kodein tål jag inte. Får världens magknip av dom. Ligger i fosterställning i flera timmar efter ett intag av kodein. :(
Ylva

2013-11-26 @ 18:29:09
URL: http://blogg.jezzz.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

I Eckerö

En svensk på Åland.

RSS 2.0