Autist - javisst

Igår eftermiddag var jag på en teater som heter Autist - javisst. På en timme så spelade tre personer en teater om hur det är att ha Asperger (högfungerande autism). Det var "Jonas" som hade Asperger och som blev missförstådd och han ville inte alls ha sin diagnos. Jonas träffar en tjej, Maja, som absolut ville ha sin diagnos och hon tycker att det har blivit bättre sedan hon fick den. Vi fick följa med Jonas från det att han var ett litet barn och upp till vuxen ålder.
 
Jag skrattade vid flera tillfällen för jag kände så igen mig i en hel del faktiskt. Pjäsen ville förmedla att det är en personlighet man har och ingen diagnos för diagnoser kan vara så skrämmande. Både för dom som får diagnoser och även för människorna utanför som inte vet så mycket om detta och då tar en massa felaktiga beslut.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

I Eckerö

En svensk på Åland.

RSS 2.0